Projekt byl realizován v období od 1.1.2025 do 31.5.2025. Realizace projektu začala v lednu 2025. Tým preventíků z řad žáků VIII.B třídy začal společně s p. uč. Trunkátovou pracovat na přípravě hlavních témat.
1. Já a moje tělo – poruchy příjmu potravy
2. Kluci a holky – 2 rozdílné světy
3. Jak nenaletět mocnému světu médií
4. Cigareto, s tebou si nezačnu
Žáci na deseti přípravných schůzkách pracovali na přípravě prezentací, her a aktivit pro mladší žáky 5. a 6. ročníku. Promýšleli strukturu jednotlivých setkání, využívali myšlenkové mapy, brainstorming, vymýšleli, jak témata prezentovat zábavnou formou a úměrně věku. Cílem bylo aktivně oslovit spolužáky, zlepšit klima v jednotlivých třídách, vytvářet povědomí o aktuálních otázkách, informovat o různých tématech, přispět k navázání nových pozitivních vztahů a seznámit spolužáky s možnostmi řešení obtížných situací včetně toho, kam a na koho se obrátit. Žáci si postupně vyzkoušeli své prezentační schopnosti a dovednosti. Projekt byl realizován ve třídách V.A. V.B. VI.A a VI.B. Celkem se uskutečnilo 16 setkání.
Samotná prezentační práce týmu preventíků probíhala do 6.5. 2025. Celkově proběhlo 16 naplánovaných schůzek se žáky 5. a 6. ročníku na zvolená témata (Jak se ubránit, řekni ne!, Já a moje tělo – poruchy příjmu potravy, Kluci a holky – dva rozdílné světy, Jak nenaletět mocnému světu médií, Jsem takový? Sklony k rizikovému chování, Cigareto, s tebou si nezačnu, My bez úrazů, Rozhodování, jak můžu pomoci já)
Žáci 5. a 6. ročníku aktivně spolupracovali, zapojovali se do programu, využívali vlastních znalostí a zkušeností. Bylo zřejmé, že zvolený způsob vrstevnického učení je efektivní, zpětná vazba byla veskrze pozitivní. Ukázalo se, že se děti svým starším spolužákům dokázaly otevřít se svými problémy a pokoušeli se je společně řešit nebo poskytli radu, kam se obrátit pro odbornější pomoc.
Na posledních schůzkách bylo také ověřeno, jaké znalosti a postoje si ze společných schůzek odnesli. Děti byly za spolupráci a aktivitu na jednotlivých schůzkách odměněny sladkou odměnou. Celý preventivní program byl také jednoznačně přínosem pro žáky 8. ročníku, kteří se naučili mluvit na veřejnosti, spolupracovat v týmu, rozdělit si úkoly, podporovat se, pomáhat si v konkrétních situacích, rychle řešit problém, využít osobní
zkušenost, kterou vložili do programu a v neposlední řadě pracovat s mladšími spolužáky a srozumitelně prezentovat jednotlivá témata.
Finanční podpora posloužila převážně k nákupu velkých korkových nástěnek do tříd II. st., které slouží jako prostor prezentace preventivních programů (bezpečí ve škole, kyberšikana, prevence rizikového chování, wellbeing atd.). V prevenci a preventivních programech pro žáky budeme pokračovat. Ve spolupráci se Školním poradenským pracovištěm a metodičkou prevence budou materiály na nástěnkách pravidelně obměňovány s aktuálními tématy nebo hrozbami.
Petra Trunkátová
Preventivní tým složený z 8 žáků VIII.B třídy v měsíci únoru navštívil 4 třídy 5.-6. ročníku s jejich programem Cigareto, s tebou si nezačnu. Žáci si připravili pro mladší spolužáky prezentaci na dané téma, proběhl brainstorming a žáci probrali téma formou vrstevnických otázek. Po prezentaci zjistili formou hry Kahoot, co si žáci ze společného povídání odnesli. Pracovali společně na varovných heslech, které by mohly být společně s fotografiemi umístěny na cigaretových krabičkách
Po skončení programu proběhla krátká evaluace se stoprocentně kladným ohlasem. Všichni žáci spolupracovali, aktivně se do programu zapojovali a je zřejmé, že reagují na své starší spolužáky velmi pozitivně.
Projekt žákovského parlamentu – Bo nám to není jedno!
Oblast participativních rozpočtů ŽP škol, financováno SMO.
Žákovský projekt – Preventíci zasahují!.
Realizace projektu začala od ledna 2025. Tým preventíků z řad žáků VIII.B třídy začal společně s p. uč. Trunkátovou pracovat na přípravě zvolených témat:
Žáci na pravidelných společných schůzkách pracovali na přípravě prezentací, her a aktivit pro mladší žáky 5. a 6. ročníku. Cílem bylo aktivně oslovit spolužáky, zlepšit klima v jednotlivých třídách, vytvářet povědomí a informovat o různých tématech, přispět k navázání nových pozitivních vztahů a seznámit spolužáky s možnostmi řešení obtížných situací včetně toho, kam a na koho se obrátit. Žáci si postupně vyzkoušeli své prezentační schopnosti a dovednosti. Projekt bude probíhat do konce měsíce května 2025 s tím, že proběhne celkem 16 schůzek s žáky 5. a 6. ročníku s dalšími tématy, na která se budou Preventíci průběžně připravovat. Věříme, že se nám podaří nenásilnou a kamarádskou formou, prostřednictvím starších spolužáků, řešit problémy, se kterými se děti mohou ve škole i mimo ni setkat.